FieldTrip geology

9 februari 2015 - Napier, Nieuw-Zeeland

pasopwarm

Deze week maakten we een uitstapje voor de lessen WO. Onderwerp: geologie.

In de omgeving van Rotoroa en Taupo barst het van de vulkanische sites (onze camping had zelfs een hot-pool :-). Wij bezochten Waimangu Volcanic Valley en Wai-O-Tapu. Dampende meren, borrelende poeltjes, spuitende gijsers en pruttelende modderpoelen. Alles in een rood-groen-blauw-geel kleurenpallet. Prachtig om te zien, soms minder leuk om te ruiken...

Waimangu panorama

Hoewel we er heel wat kilometers gewandeld hebben in de brandende zon (28degC), vonden de kindjes het toch geweldig. En wij ook natuurlijk!

In Waitomo bezochten we de 'Glowworm caves', wat bij de eerste indruk een nogal hoog 'tourist-trap' gehalte gaf. Standaard grotje; stalachtietje, stalachmietje. Afzettingkje hier, druipsteen daar, etc...... Misschien waren we na 2 weken Nieuw-Zeeland al wat rotverwend. Maar de pièce de résistance van de grot was adembenemend mooi: met een bootje in een pikdonkere grot, die enkel verlicht wordt door duizenden glimwormen. Er mochten geen foto's genomen worden. Voor de nieuwsgierigen: search google: 'Waitomo glowworm caves' (http://www.google.co.nz/search?q=glowworm+cave) )

Ondertussen hebben we al heel wat kilometers op de teller (letterlijk: op de teller van onze Toyota Corolla (silver gray, 5 doors, 7-speed multi drive automatic transmission.... ,all dials set to 'stun'). Onderweg kwamen we onder andere langs Matamata, waar de filmset van 'The Shire' uit Lord of the Rings zich bevindt.

Het was mogelijk om de site the bezoeken. Jammer genoeg alleen met een tourbus. Omdat we daar geen tijd, zin en budget voor hadden, hebben we dat maar links laten liggen. Het landschap in de omgeving sprak zelf al boekdelen.

De foto hieronder is op een kilometertje van de set genomen.

TheShire

Vandaag hebben we ook een kort ommetje gemaakt langs Mount Ngauruhoe, oftewel 'Mount Doom'.

Musn't go there precious... musn't go there...

Oh ja, als er iemand fan is van bosbessen, wij kennen een adresje: Mamaku Blue in de omgeving van Rotoroa.

Op weg naar Rotorua stond een groot reclamebord voor de ‘Blueberry experience’!!! (met uitroeptekens en al). Aangezien er in die buurt niets te zien of te doen was, werd onze nieuwsgierigheid lichtjes geprikkeld.
Het bleek een bosbes-kwekerij te zijn die alles op alles zette om hun bosbessen aan de man te brengen: blueberry-pancakes, blueberry-muffins, blueberry-scones, blueberry-juice, blueberry-‘wine’, dried blueberries, blueberry candy, blueberry jam, blueberry chutney, blueberry sauce (chilli, dessert, savory), blueberry vinegar, blueberry liqueur, blueberry dogbones! blueberry soap, ....
Wij kozen voor de blueberry icecream. Lekker

BlueberryExperience

Morgen trekken we naar Wellington, onze laatste stop in het noord-eiland. Daarna weer de ferry op naar het zuiden...