Maleisië

12 juni 2015 - Kuantan, Maleisië

Hoi iedereen!

Eindelijk heb ik nog eens beetje tijd gevonden voor wat op de blog te schrijven. De laptop die we al een paar maanden meezeulen is de laatste weken druk bezet: 's morgens door Alexander die er zijn huiswerk op maakt (Bingel/Ambrasoft/KhanAcademy) en 's avonds door mama die de rest van de route plant. Vandaag is het een rustig avondje: onze planning tot het einde van de reis is zo goed als rond, enkel nog wat zoeken voor Bangkok en omstreken over een paar weken, maar dat zien we dan nog wel.

Eergisteren zijn we terug in Kuala Lumpur toegekomen. De eerste keer was weken geleden met het vliegtuig, eergisteren met de huurauto.

Onze eerste kennismaking met Maleisië was dus al weken geleden in Kuala Lumpur. Na Singapore was dit toch wel de meest 'westerse' stad die we al in maanden gezien hadden.

Wie Kuala Lumpur zegt, zegt natuurlijk 'Petronas Twin Towers'. En dat was dan ook wel letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van ons eerste bezoekje aan KL. Alexander en papa zijn tot boven in de top van een van de 450 meter hoge torens geweest... wat een fantastisch uitzicht was dat!

DSC04785DSC04781

Onze eerste paar dagen in KL hebben we vooral rondgehangen in het park (met speeltuin én zwembad!) van het KLCC, vlakbij de twin towers. Maleisië is een overwegend moslim-land, en dat is voor ons toch wel weer een beetje nieuw. Veel gesluierde vrouwen, geen varkensvlees, geen alcohol, minaretten met schallende luidsprekers voor het gebed...

Na Kuala Lumpur namen we het vliegtuig naar Langkawi, het luilekker-eiland in het noorden van Maleisië. Daar namen we de sky-cab voor een nieuw hoogtepunt: de sky-bridge!! Een grote voetgangersbrug over de jungle van Langkawi, op het hoogste punt van het eiland... weer letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt!

DSCN2154

Na Langkawi richting Penang Georgetown met de katamaran. Gelukkig was het die dag rustig op zee ;-)

DSC04909

Vanaf Penang hadden we onze vrijheid terug met onze nieuwe huurwagen. (wie heeft al eens in een Proton Persona gezeten.... of, wie kent iemand die al eens in een Proton Persona gezeten heeft? niemand? ik ook niet)

Het landschap in centraal Maleisië was prachtig. Zo ver je kon kijken palm-olie plantages.

Een nieuw hoogtepunt was in de omgeving van Ipoh: The Lost World of Tambun: Een pretpark midden (zo lijkt het althans) in de jungle. Het is een waterpark, dierenpark en attractiepark in één. En dat buiten de schoolvakantie! wooohoooo!

DSC05002

Volgend hoogtepunt: Cameron Highlands. (highlands-hoogtepunt, wink wink)

Zoals de naam al zelf zegt, ligt de Cameron Highlands wat hoger, en dus wat koeler in het binnenland van Maleisië. Net zoals Bedugul in Bali ook wat hoger lag en koeler was, worden hier ook weer aardbeien gekweekt alsof hun leven er vanaf hangt. Maar helaas pindakaas, wederom zijn onze Belgische aardbeitjes toch lekkerder. (ananas, bananen, mango's, snakeskinfruit, mangosteen, watermeloen, honingmeloen en papaya zijn hier dan weer wel lekkerder, dus is het nog altijd 1-8 voor de Malayen).  Trouwens, in de omgeving van Penang zijn we een tropische fruitkweker gaan bezoeken, en daar hebben we nog iets nieuws leren kennen: 'miracle fruit'. Miracle fruit is een klein rood besje dat wanneer je het opeet, alle zure dingen in je mond zoet maakt. We hebben het geprobeerd met een zure limoen, en het werkt gek genoeg echt! De limoen was lekker zoet geworden...

Naast aardbeien zijn de Cameron Highlands vooral bekend voor de uitgestrekte thee-plantage velden. We zijn de BOH thee fabriek er gaan bezoeken.

DSC05078

Na de thee en aardbeien in de Cameron Highlands ging het richting Kuala Terengganu aan de oostkust van Maleisië.

Het werd meteen duidelijk dat de oostkust nog véél islamitischer is. De grootste toeristische trekpleister in Kuala Terengganu is de 'Crystal Mosque': een enorme moskee met een glazen koepel. De kindjes hadden meer oog voor het speeltuintje ernaast...

Na Kuala Terengganu was het richting Kuantan, waar we een paar daagjes hebben kunnen niksen in een resort dat stevig buiten ons budget lag (Het bleek net 2 weken schoolvakantie te zijn, en alle hotels waren volgeboekt. Dus hebben we noodgedwongen verdergezocht in de hogere prijsklasse. Het was er dan ook fantastisch goed ;-) Om het budget terug te redden hebben we de daarop volgende dagen niets meer gegeten (*).

Na Kuantan hebben we nog een tussenstop gemaakt in Melakka (of Malacca, bekend van de 'straat van ...' weet u wel). Het was er aangenaam verblijf thuis bij May en Sylvester, en de stad zelf was best ook de moeite. Redelijk toeristisch want ook gekend bij de Maleisiërs. Malakka is vooral gekend voor zijn 'baba-nyonya' cultuur (een mix van Chinees en Malay). Het resultaat was héél véél koeken, cake en gebak in onze ogen ;-)

En dan zijn we terug waar we begonnen: Kuala Lumpur. Gisteren gingen we naar het Sunway Lagoon pretpark, met alweer een knaller van een hoogtepunt: de Vuvuzela:

vuvuzela_big(bij gebrek aan eigen foto, heb ik deze maar van het net geplukt)

waterpret!!!!

Morgen gaan we naar Petrona-Sains (een soort van Technopolis). En aangezien onze auto terug binnengebracht is, nemen we waarschijnlijk gewoon de monorail... het is een iets anders.

groetjes!!

team W

(*) niet waar, het eten in Maleisië is spotgoedkoop. Ons record tot nu toe is warm eten voor 5 personen voor 6 euro ;-).

1. Opa en oma:
    14 juni 2015
    Profiteer maar verder van uw fantastische reis...bron van nieuwe inzichten en projecten....nog een paar weken om de batterijen op te laden!
  2. Ella - klasgenootje Anna:
    16 juni 2015
    Hip hip hoera, Anna is (morgen) jarig !
    Gelukkige verjaardag meid, ik mis je, hoop je snel terug te zien !
    Groetjes en kusjes,
    Ella Wuyts
  3. Lisa Vaes:
    16 juni 2015
    HIEP HIEP HOERA, er is er eentje jarig!!!
    Gelukkige verjaardag, Anna.
    Geniet nog van je wereldreis en tot binnenkort in het 1e leerjaar.
    Je klasgenootje,
    Lisa.
  4. Julie van Laerhoven:
    Hallo Anna,
    gelukkige verjaardag en nog veel plezier op de wereldreis.
    In september kunnen we samen naar het eerste leerjaar,
    ik kijk er al naar uit.
    Julie Van Laerhoven
  5. Josina Renne:
    17 juni 2015
    Lang zal ze leven! Wow al 6 jaar! Anna, we zongen een verjaardagslied voor jou in de klas. Je vriendjes en vriendinnetjes deden ontzettend hun best zodat jij het zou kunnen horen! Proficiat meid! Hopelijk vier jij ver van hier een fijne verjaardag.
    Vriendjes 3b en Juf Josina
  6. Dylan Hulselmans Klasgenootje Anna:
    17 juni 2015
    Een hele gelukkige verjaardag Anna.
    Ik mis je.

Groetjes Dylan Hulselmans
  7. Dylan Hulselmans Klasgenootje Anna:
    17 juni 2015
    Een hele gelukkige verjaardag Anna.
    Ik mis je.

Groetjes Dylan Hulselmans
  8. Klaas Lavrysen:
    17 juni 2015
    LAng zal ze leven , lang zal ze leven , lang zal ze leven in de gloria , in de gloria hieperdepieperdepiet HOERA voor Anna.
    Een super mega toffe geweldige leuke zotte verjaardag ! Geniet ervan zover van huis verjaren is wel fijn denk ik.
    3 dikke kussen van Klaas Lavrysen XXX
    Tot binnenkort nog veel reisplezier !
    Klaas
  9. Douke Vanherck:
    17 juni 2015
    Hip,hip,hoera Anna is vandaag jarig.
    Nog veel plezier op vakantie! Ik zal blij zijn dat ik je terug zie,ik hoop dat we terug samen in de klas zitten!!!
    Vele groetjes en kusjes van Douke
  10. Yentl Martin:
    17 juni 2015
    Anna een hele gelukkige verjaardag. Maak er daar maar een speciale dag van. Geniet nog van jullie vakantie. Ik hoop dat je volgend jaar terug bij mij in het klasje mag zitten. Een hele dikke knuffel en een dikke zoen. Groetjes yentl en familie.
  11. Lore vanhoudt:
    17 juni 2015
    Anna, een gelukkige verjaardag!!
    xxx Lore
  12. Emma Jacobs:
    18 juni 2015
    Dag lieve Anna

Een hele gelukkige verjaardag!
    Ik mis je heel hard en vind je heel lief.
    Ik hoop dat je veel plezier hebt op reis.

Groetjes

Emma

En misschien tot in het eerste leerjaar :-)
  13. KLAS 3A:
    30 juni 2015
    Alexander,
    Wat heb jij een geweldige reis gemaakt! We zijn benieuwd naar al jouw verhalen! We missen je nog heel hard en kijken er naar uit om je terug te zien! Tot volgend schooljaar in 4C ;-)

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel groetjes
    van 3A
  14. Imke:
    14 juli 2015
    vergeet de fruitdraak niet.hoppelijk breng je ze mee tot volgendjaar in 4c bij juf ellen