Saigon

13 mei 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Hallo iedereen!

Na de zon, strand en zee in Nha Trang hebben we het vliegtuig genomen voor een korte binnenlandse vlucht naar de grootste stad van Vietnam: Ho Chi Minh City, oftwel Saigon, zoals de locals de stad nog steeds noemen. Saigon was de naam van de stad tot 1976, en ligt toch wat makkelijker in de mond dan Ho Chi Minh City (HCMC).

In HCMC leven evenveel mensen als in heel België; zowat 13 miljoen stuks. De stad is dat ook énorm groot.

Hanoi had duidelijk nog sporen van de oude Franse koloniale tijd. HCMC daarentegen is een moderne westerse stad in volle bloei.

Vanuit 'Saigon' hebben we 2 trips gemaakt. De eerste dag zijn we de beroemde Cu Chi tunnels gaan bezoeken. Deze tunnels zijn een indrukwekkende netwerk van 250km onderaardse gangen die het Vietcong leger gebruikte tijdens de 'Amerikaanse' oorlog. Duizende mensen leefden er onder de grond in donkere nauwe tunneltjes.

Cu Chi tunnel

De omgeving van Cu Chi had iets spookachtigs: een junglegebied met honderden kilometers tunnels, valkuilen, bomkraters. De kinderen hadden die dag véél gezien (misschien wel té veel) en vééééél vragen om mee naar huis te nemen..

Onze tweede trip was een 3daagse naar de Mekong Delta. De Mekong rivier ontspringt ergens een dikke 4000 km verderop in China, en mondt uit in het zuiden van Vietnam. In de delta monding zijn er eindeloze rijstvelden te zien.

Onze 3 daagse trip was een volledig geprepareerde reis, met gids, bus, toeristen met rugzakken, etc...  De 3 dagen zaten tjokvol met bezoekjes aan noedel- en snoep fabriekjes, een Cham stam, drijvende marktjes, viskwekerijen, etc... Vroeg opstaan hoorde er die dagen jammer genoeg ook bij. Iedereen was 's avonds doodop. (zie foto's)

En zo loopt onze reis ook in Vietnam weer ten einde. Hoe langer we er verbleven hoe meer Vietnam aan ons bleef plakken. De geschiedenis van het land, de no-nonsense mentaliteit, de goesting om vooruit te gaan na 100 jaar oorlog en miserie. Het optimisme straalt er uit van de mensen.

Vietnam is Thailand met wat meer pit...Wie Thailand lust, gaat zeker Vietnam smaken!

Volgende stop Kuala Lumpur, Maleisië!

tot snel,

team W