Vietnam

6 mei 2015 - Nha Trang, Vietnam

Hoi iedereen,

Het werd hoog tijd voor nog eens een blog update!

Momenteel zijn we in Nha Trang in Vietnam. Zowat in het centrum van het land. Nha Trang is dé bestemming voor binnen-en buitenlanders die zoeken naar een strandvakantie in Vietnam. Buitenlanders zijn hier vooral Russen, zo hebben we gemerkt. Blijkbaar is er een rechtstreekse Russische vlucht naar Nha Trang; vreemd, nergens anders in Vietnam kwamen we Russen tegen, en hier krijgen we in de restaurants zelfs russische menu's in onze handen gestopt...

Eigenlijk is Nha Trang een beetje wat we dachten dat Bali zou zijn, maar niet was: Zand, zon, water en palmbomen zo ver het oog reikt... Hoewel zo'n vakantie niet echt in onze bucket-list past, zijn het al een paar zeer leuke stranddagen geweest.

Maarrrrrr strand en zee is natuurlijk niet dé reden waarom we naar Vietnam gekomen zijn.

Onze eerste kennismaking met Vietnam was in de hoofdstad Hanoi. Na een maand Thailand dachten we toch wel te weten wat druk verkeer kon zijn. Mis, zo bleek: Hanoi is nog een streep erger.

Een paar tips en weetjes om de straat in Vietnam te kunnen oversteken:

1. zebrapaden zijn gewoon wegversieringen en hebben geen enkel functioneel nut.
2. Het concept van zwakke weggebruiker bestaat hier niet. De ongeschreven wet is: voorrang aan het grootste voertuig.
3. De enorme hoeveelheid brommertjes op de weg gedragen zich collectief als een fluïdum dat moeiteloos rond elk obstakel op de weg vloeit.

Oversteken doe je dan door diep in te ademen, ogen te sluiten en over te wandelen.
Voor ons heeft dat althans tot nu toe goed gewerkt.

De eerste dag in Hanoi was nogal verwarrend en rommelig. In Vietnam zijn er -zo leerden we- geen copyright wetten als bij ons, en is het blijkbaar mogelijk om ongestraft een zaak te starten met een identieke naam/logo/etc... als je concurrent (hallo Gucci/Prada/Versace/...).
Zo vonden we 4 dezelfde reisbureaus naast elkaar, allen genaamd 'SinhTourist'. SinhTourist is bekend geworden door de reisgids 'Trotter/Guide du routard'. Elk bureau beweerde dé echte originele te zijn. En wanneer gevraagd naar de dame die onze contactpersoon was, bleek ze van iedereen een collega, maar jammer genoeg net niet aanwezig.
Het gevoel ter plekke opgelicht te worden was nooit ver weg...
Gelukkig is alles in orde gekomen, en is de eerste schrik al lang weggesmolten.

Het oude centrum van Hanoi waar ons hotel was, is volgepropt met winkeltjes en kraampjes. Voetpaden dienen om brommetjes te parkeren. Wandelen doe je er over de drukke straatjes. Beetje stresserend in het begin..
Buiten het oude centrum klaarde Hanoi op. De oude herinnering van de Franse koloniale periode is hier duidelijk: grootse gebouwen en hotels, brede lanen en boulevards.

Vanuit Hanoi vertrokken we voor 3 dagen naar Ha Long Bay. We sliepen er 3 nachtjes op een boot. Ha Long Bay behoort tot UNESCO werelderfgoed en haalt met gemak de top 3 van de knapste plaatsen tijdens onze reis tot nu toe.
Een waanzinnig prachtige omgeving: een oud karstgebergte dat door miljoenen jaren heen uitgesleten is tot een baai met honderden enorme rotsen. Honderden pittoreske vissersbootjes maken het plaatje kompleet.

Na Ha Long Bay keerden we terug naar het ondertussen vertrouwde Hanoi. We begonnen de kleine straatjes, marktjes (en ijscafé's ;-) al goed te kennen...

Vanuit Hanoi vertrokken we met een klein tourbusje richting Ninh Binh. In Tam Coc vaarden we met een roeibootje een stukje door het prachtige landschap waar de Ngô Ðong rivier kronkelt. De rivier snijdt door de rijstvelden met links en rechts Karst-gebergte.
Anna en Alexander zaten bij mama in de boot, Nils bij papa. De kindjes vonden het geweldig dat onze roeiers gewoon met hun voeten konden roeien in plaats van met de handen!! Kijk maar eens naar het filmpje!

In de buurt waren ook de tempels van Hoa Lu (trouwens: tempels zijn hier gebouwen ter ere van de koning/keizer/etc...., niet voor de goden/heiligen)
In de 10e eeuw was Hoa Lu de hoofdstad van Vietnam, of toch de plaats van de eerste Vietnamese Dynastie.

In Ninh Binh namen we de nachttrein richting Hué.

Hué was een aangename verrassing. Eindelijk wat meer rust na het hectische Hanoi.
De stad had in de Amerikaanse oorlog (zoals ze de 'Vietnamoorlog' hier noemen) de grote pech om in de vuurlijn van zowel het Noorden als het Zuiden te liggen. Met gevolg dat grote stukken van de stad verwoest zijn geraakt.
Veel merkten we daar niet meer van. Trouwens, we hadden eigenlijk verwacht véél meer verwijzingen naar het oorlogsverleden terug te vinden in de rest van Vietnam.
Wat ons wel is opgevallen is de enorme groei van de steden. Onze trouwe reisgids de 'Trotter' is van 2013, maar bleek al snel redelijk gedateerd in steden zoals Da Nang en Nha Trang.
Ons hotel in Da Nang was nog maar 6 maanden open; dat in Nha Trang nog geen 3 maand. Alles spiksplinternieuw...

Hoi An is een klein pittoresk stadje vlakbij Da Nang (de volgende bestemming). Héél toeristisch, maar toch de moeite.
We vonden er een bakkerijtje waar we 's middags elke dag een lekker gebakje gingen eten. Voor de kindjes toch wel het hoogtepunt van de dagen in Hoi An ;-)

Eigenlijk was onze bedoeling om 3 dagen in Hoi An te blijven en 3 dagen in Da Nang. Het bleek echter net een festival-week te zijn, en zowat half Vietnam kwam naar Da Nang afgezakt voor het internationaal vuurwerkfestival...
Alles in Da Nang volboekt... Om toch het vuurwerk niet te missen hebben we dan maar een taxi genomen van Hoi An naar Da Nang.

Volgende keer volgt de update sneller!!! beloofd ;-)

groetjes

1. Oma: