Thailand

12 april 2015 - Chiang Mai, Thailand

Hallo iedereen!

We hebben ondertussen al een hele tocht in Thailand achter de rug. Momenteel zijn we nog in Chiang Mai, de grootste stad in het noorden van Thailand.

Vandaag is het 12 april, en het begin van het Songkran festival. Dit is het traditionele nieuwjaarsfeest, en wordt in Chiang Mai op een uitbundige manier gevierd door alles en iedereen nat te gooien en nat te spuiten. We hebben vandaag dan ook onze waterpistolen bovengehaald!

Songkran

Er is geen ontkomen aan... iedereen is nat tot op zijn onderbroek. Zowat iedereen loopt er rond met waterpistolen en emmers. Pick-up trucks met laadbakken vol met ijs-water rijden door de stad. Eventjes niet opletten en je krijgt een emmer water over je hoofd! Jammer genoeg hebben we er geen foto's van kunnen maken... onze camera had het nooit overleefd...

Morgen vertrekken we met de nachttrein terug naar Bangkok, waar we nog 2 nachtjes blijven. en dan weer het vliegtuig op; naar Vietnam.

In Chiang Mai hebben we een weekje verbleven in een leuk hotelletje buiten het centrum. Chiang Mai staat bij veel toeristen bekend als de startplaats om trek-tochten te maken. Maar bij de hitte van de afgelopen weken hebben dat toch maar aan ons voorbij laten gaan... In de plaats hebben we het centrum en de tempels verkend met een tuk-tuk (naar de grote zin van de kinderen :-).

We zijn naar de slangen-show geweest (met king-cobra's en schorpioenen)

KindjesSlangDSC03261

MamaSchorpioen

Ook eventjes binnengewipt in de apenschool:

Openschool

Een bezoekje bij de langnekken (nee, niet die van de Efteling..)

langnekken

En papier gemaakt van olifanten-kaka!!!

PapierMaken

Diegenen die soms naar de zoo van Antwerpen of Planckendael gaan, kennen misschien de poopoo-paper wel. Dat is papier gemaakt van de kaka van olifanten. Toevallig hebben we de plaats bezocht waar dat papier gemaakt wordt. We hebben zelfs een handje kunnen helpen!

RoerenIndePooPooSoep

Maar we hebben natuurlijk wel al meer gezien dan alleen Bangkok en Chiang Mai.

Onze eerste stop na Bangkok was Kanchanaburi. Hier bezochten we met de fiets de bekende brug over de Kwai-rivier uit de tweede wereldoorlog.

KwaiBridge

Een aantal mooie musea (Hellfire-pass was héél mooi) over de doden-spoorweg die er door de Japanners aangelegd was, was zeer indrukwekkend. Ook Alexander was diep onder de indruk van wat er hier 70 jaar geleden gebeurde.

Na Kanchanaburi was Ayutthaya aan de beurt. Hier bezochten we de vele tempels rond de stad met de boot.

Wat ChaiwatthanaramDSC02888

Van Ayutthaya naar Phitsanulok namen we de trein. Een 5-tal uurtjes bakken, want de air-co was jammer genoeg uitgevallen...

Phitsanulok hadden we eigenlijk geboekt als tussenstop naar Chiang Mai. Gewoon om de reis een beetje te breken. We hadden een verblijf geboekt in een soort resort. Wat we niet hadden gezien bij het boeken was dat de plaats zowat 50km buiten Phitsanulok lag...Maar wat meer was, in het resort woonden ook 12 olifanten!!! En aangezien wij er zowat weer helemaal alleen waren als toeristen, konden we de hele dag spelen met de olifanten!

DSC02973

We mochten ze eten geven, wassen, spelletjes spelen. En in de late namiddag samen met hen een tochtje maken door het bos naar hun slaapplaats.

Volgende stop: Sukhothai.

Oud-Sukhothai was rond 1300 de hoofdstad van een koninkrijk in het noorden van Thailand. Nu blijven er nog enkel ruïnes over. En die zijn we natuurlijk gaan bezoeken met de tuk-tuk.

Het werd Pasen toen we in Sukhothai waren. Jammer genoeg zijn de klokken niet in Thailand geraakt (hoewel mama toch haar best had gedaan). Dus hebben we het maar op Ferrero Rocher-kes gehouden ;-)

En dan ten slotte, na een lange busreis zijn we beland in Chiang Mai, waar we dus nu nog 1 nachtje blijven slapen.

Morgen de slaaptrein op.... Hopelijk worden we onderweg naar het station niet natgespoten...

groetjes iedereen!

W-team