Bali (2)

21 maart 2015 - Bangkok, Thailand

Hoi iedereen!

De blog update heeft een tijdje stilgelegen in Bali (sorry!). Een internetverbinding was niet altijd even vlot - en om eerlijk te zijn, was de inspiratie om zinnige dingen te schrijven er ook niet altijd ;-)

Anyway, dat gaan we proberen nu goed te maken; here goes:

Bali ligt ondertussen al achter de rug. Momenteel zijn we al in Thailand / Bangkok (maar dat houden we voor de volgende update ;-).

Vorige keer zaten we nog in Pemuteran, een vissersdorpje in het noord-westen van Bali. Daar hebben we 3 nachten verbleven in een toffe 'homestay' ('Arjuna homestay', gerund door een Fransman). Het is laagseizoen in Bali, en net als in Sanda waren we ook daar weer he-le-maal alleen. De plaats had zowat een 20-tal kamers en een groot zwembad; en dat weer allemaal voor ons. Op zich was er in Pemuteran niet erg veel te zien of te beleven, buiten het strand en het snorkelen.

Next stop: Bedugul. Bedugul ligt op 1500m hoogte in een enorme vulkanische krater. De hoogte maakt dat het er wat minder warm is. Eindelijk kunnen we buiten komen zonder het gevoel te hebben dan we natte zeemvellen aangetrokken hebben. Het klimaat is er zodanig dat er zelfs aardbeien gekweekt worden. En daar, zo blijkt, zijn de Balinezen nogal fier op. En dus betekende dat voor ons: aardbeiensap en aardbeien confituur. We hebben het maar niet aan hun neus gehangen dat de Belgische aardbeien toch wel wat beter zijn ;-)

Bedugul staat -naast de aardbeien-, vooral bekend voor zijn groot krater-meer, de grote tempel en de botanische tuin:

Botanische tuin in Bedugul

Het tempelcomplex was vooral in trek bij de Indonesiërs zelf. Busladingen toeristen kwamen er af en aan. Er waren maar weinig westerse toeristen te bekennen, wat voor ons het bezoekje toch wel specialer maakte.

tempel_bedugul2

In Bedugul waren er ook 'authentieke martktjes' die natuurlijk lang niet meer authentiek waren, maar gewoon toeristische vallen. Tip voor bezoekers aan Bali: als je echt zin hebt, bezoek zo'n markt 1 keer: elk kraampje in gans Bali verkoopt dezelfde rommel.

Onze verblijfplaats in Bedugul was CLV-Villas: een hoop vakantiehuisjes die toen we incheckten flink bezet waren (weekend). De dag erop bleken we - o laagseizoen - weer de enigen aan het ontbijt.

Daarna terug naar het meer toeristische Amed. Op de heenweg zijn we nog even gestopt bij de Gitgit en Munduk watervallen

Nils bij de Gitgit waterval

In Amed en onze volgend stop Candidasa was de fut in team Witvrouwen er een beetje uitgeraakt. Echt veel nieuws viel er niet meer te beleven - het was al snel duidelijk dat we in Nieuw-Zeeland rotverwend zijn geraakt. Dus om te bekomen van anderhalve maand vakantie hebben we een paar dagen vakantie-vakantie genomen en wat gelummeld aan het zwembad en strand.

Tijdens de taxi-rit richting Ubud toch nog wat cultuur: het Tirtagangga waterpaleis, een oud koninklijk park dat onder meer dienst deed als zwembad voor de koning, en

Waterpaleis Tirtagangga

het Ujung waterpaleis. Een perfect plekje voor huwelijksfoto's voor de Balinezen (wat wel duidelijk werd toen we er waren ;-)

De laatste vier dagen in Bali verbleven we in Ubud. Op de weg nog eventjes gestop bij het enorm grote Besakih tempel complex.

Aan de trappen van de grote tempel

Na de berg-en vissersdorpjes was het nog eens een herademing om in een stad als Ubud terecht te komen. We bleven er in 'Bali-Breeze Bungalows': een aanrader voor toekomstige Bali-toeristen!

Ons huisje in Ubud

Ubud is het cultureel centrum van Bali.Er is een hele reeks aan galerijen, musea en zelfs een apenbos. Team Witvrouwen slenterde er gewoon door de straten en snoof de sfeer op ;-)

De ladies

Tot binnenkort!