Bali

5 maart 2015 - Pemuteran, Indonesië

Na Nieuw-Zeeland , nu Indonesië/Bali

Net als in Nieuw-Zeeland rijden ze in Bali ook links. (alhoewel, meestal rijden ze gewoon in het midden van de weg).
En dat is zowat het enige raakpunt met Nieuw-Zeeland. Nieuw-Zeeland was warm, maar hier is het heet, bloedheet en vochtig.

Gelukkig is een zwembad nooit ver weg.

AnnaZwembad

De eerste 3 dagen verbleven we in Sanur; het oudste toeristische centrum van Bali. We huurden er een huisje. Veel autenthiek is er in Sanur niet te vinden (Starbucks?!!?!). Nochtans bleek het een prima plek om onze reis in Bali te starten: veel restaurantjes (lekker!), taxi's a volonté, een strand en een grote supermarkt.

Voor de kindjes was de drukte na Nieuw-Zeeland toch een beetje wennen. Misschien was het ook gewoon de jet-lag: Bali is alweer 5 tijdszones opgeschoven ten opzichte van Nieuw-Zeeland (7h verschil met België).

Next stop: Sanda/Pupuan. We vonden een taxi die ons naar Sanda kon brengen (3tal uurtjes rijden). Hij stelde voor om in de buurt ook het vogelpark en een koffieplantage te bezoeken. Allebei gedaan, en een schot in de roos! Het vogelpark was vooral knap, omdat er heel wat vogels die bij ons achter tralies zitten gewoon los rondvliegen.

Het bezoek aan de koffieplantage was ook heel tof. Naast koffie teelden ze er ook cacao, vanille, kaneel en verschillende soorten thee, We mochten van alles proeven en ruiken! Supertof!

In Sanda viel het ons op dat het wel echt laagseizoen is in Bali. We waren er helemaal alleen! Het volledige personeel zat er te wachten tot we wakker waren voor ontbijt ;-)  Toch wel beetje een vreemd gevoel. De omgeving van Sanda ligt bezaaid met rijstvelden en koffieplantages. Echt veel bezoeken konden we er niet... Een zwembad was meer dan genoeg...

Ondertussen zijn we in Pemuteran geland. Een klein dorpje in het noorden van Bali. Hier wordt vooral gedoken en gesnorkeld. Vandaag hebben we een project bezocht waar ze zeeschildpadden verzorgen en terug in zee brengen. En verder strand, zee en zwembad. Morgen gaan we waarschijnlijk (net als vandaag) de zee nog eens op met de kayak. Deze keer mét duikbril en snorkels...

tot volgende keer!

1. Mathieu:
    6 maart 2015
    Yep, nog steeds jaloers ;-)